Zit jij al op Clubhouse? Waarom Clubhouse? Het is laagdrempelig, inspirerend, leerzaam en het is leuk! Bovendien kun je via dit kanaal je netwerk uitbreiden en vooral leren van elkaar.

Nou denk je vast, oh nee niet nog meer sociale kanalen die ik moet bedienen, al die prikkels, nou precies daar ben ik er ook ééntje van. Ik houd mij zo min mogelijk bezig met al die sociale kanalen simpelweg omdat het me teveel tijd kost en dat liever aan de experts op dit gebied overlaat.

Maar Clubhouse is anders, Clubhouse is een sociale media app die werkt met live audio voor invite-only en heeft daardoor een exclusief karakter. Het voordeel van Clubhouse is: je kan luisteren zonder een interactie te hoeven hebben, je kan een vraag stellen zonder in beeld te komen, maar toch voelt het heel persoonlijk en laagdrempelig. Niemand ziet je real life en dat maakt het stellen van vragen aan andere ondernemers of experts zo makkelijk. “Waar loop jij tegen aan en hoe ga jij hiermee om?”, zijn zoal vragen die voorbij komen. Er zijn allerlei experts in hun vakgebied aanwezig die je advies kunnen geven passend bij jouw vraagstuk. Natuurlijk zitten er allerlei soorten onderwerpen tussen op Clubhouse en jij bepaalt zelf welke “room” jou aanspreekt en waaraan jij wilt deelnemen. Het aantal deelnemers kan in een room behoorlijk oplopen.

Zo luisterde ik onlangs een room met als onderwerp “hoe je LinkedIn het beste kunt inzetten”. Super leerzaam, oortjes in, af en toe wat aantekeningen maken in mijn journal en je bepaalt zelf of je alleen maar wilt luisteren of je hand opsteekt om door de moderator op het podium te komen en je vraag te stellen. Zoveel waardevolle informatie waarin een expert je voorziet van informatie over de tips, tricks, do en don’ts en  om je business een boost te geven.

Het fijne vind ik dat er niks opgenomen mag worden zonder toestemming van Clubhouse, heb je een room gemist dan is dat jammer en dan is het hopen dat er nog een vervolg komt op de betreffende room.

Zijn er dan geen nadelen?
Zeker wel, het betreft een Amerikaanse app (net zoals facebook, Instagram en TikTok) en zij hanteren andere regels wat betreft de AVG dan wij hier in Nederland. Zo vragen ze toestemming tot je adressenboek bij het aanmaken van een account. Clubhouse belooft geen persoonsgegevens te verkopen, maar je moet je er wel van bewust zijn net zoals alle andere sociale kanalen dat ze de data wel gebruiken. Ook moet je in het bezit zijn van een iPhone of iPad en zonder een invitatie kom je de app niet in, dus het is raadzaam hier rekening mee te houden.

Ik wens je veel plezier op Clubhouse en als ik je ergens mee kan helpen of je wilt uitgenodigd worden voor deze app dan hoor ik het graag en kunnen we gelijk connecten.

Hartelijke groet,
Monique