Wat is het verschil tussen SEO en SEA? Wat zijn de voor- en nadelen? Wanneer moet je voor wat kiezen? In mijn blog vertel ik je er alles over.

Wat is SEO?
SEO is niks anders dan het optimaliseren, verbeteren en aanpassen van je website om deze zo goed mogelijk vindbaar te krijgen in Google. Denk hierbij aan de techniek van je website, de content, de links van en naar je website, de relevantie en kwaliteit. Je zet SEO in om beter gevonden te worden in Google met als doel meer klanten, bezoekers, leads en een betere naamsbekendheid.

Wat is SEA?
Het doel van SEA is hetzelfde als van SEO, namelijk dat je meer klanten, leads en bezoekers krijgt. Binnen SEA kan dit op een aantal manieren. Denk hierbij aan tekstadvertenties, display advertenties, shopping advertenties of retargeting. Bij SEA draait het om betaalde advertenties.

Verschil tussen SEO en SEA
Het grote verschil tussen SEO en SEA is dat je bij SEO niet betaalt voor een goede positie in Google en bij SEA wel. Bij SEA focus je je met name op de advertentietool van Google: Google Ads.

Wil je een goede lange termijnstrategie waar je al je extra tijd in kan investeren zonder dat het je direct euro’s kost? Dan moet je met SEO aan de slag.

Voor- en nadelen van SEO
SEO kost in principe niks, behalve een investering van je tijd. SEO heeft de hoogste CTR van alle kanalen en je bent zichtbaar in Google en andere zoekmachines. Het nadeel is dat het veel tijd kost, Google en SEO veranderen continue. Je bent er dus altijd mee bezig.

Voor- en nadelen van SEA
Het opzetten van een advertentiecampagne gaat een stuk sneller en je bent direct zichtbaar. Je hebt controle over de zoekresultaten. Ook kun je achterhalen welke zoekwoorden nu wel en niet werken. Tot slot kun je je richten op een specifieke doelgroep. Nadeel is dat het best kostbaar kan zijn. Als de campagne stopt, dan ben je ook niet meer zichtbaar. Google Ads wordt steeds ingewikkelder en uitgebreider. Heb je die kennis niet in huis? Besteed deze dan vooral uit!

Wanneer kies je voor SEO, wanneer kies je voor SEA
Met onderstaande vragen help ik je op weg om zo de juiste keuze te maken:

  1. Wat is je doelstelling? Wil je snel nieuwe klanten? Ga dan voor SEA. Wil je de aankomende jaren een business bouwen die leads verkrijgt zonder hoge budgetten? Ga voor SEO.
  2. Heeft het haast? Ga dan voor SEA. Heb je geen haast? Ga dan voor SEO.
  3. Wat mag een klant kosten? Is je budget per product €10 en kost een klik op een relevant zoekwoord €5? Ga dan voor SEO. Dan is SEA niet het juiste kanaal. Denk dus goed na wat je marges zijn.
  4. Hoe goed zijn je concurrenten online vertegenwoordigd? Draaien je concurrenten veel advertenties? Ga voor SEO! Zijn je concurrenten organisch super goed vertegenwoordigd? Ga voor SEA.
  5. Hoe goed zit je website in elkaar? Zit je website technisch nog niet zo goed in elkaar en ga je dit op korte termijn niet oppakken? Ga dan voor SEA of kies ervoor om je website eerst aan te pakken.

Nu weet je het verschil tussen SEO en SEA en wanneer je welk kanaal het beste kunt inzetten. Heb je vragen of zou je je SEA graag willen uitbesteden aan een expert? Neem dan gerust vrijblijvend contact met mij op.

Hartelijke groet,
Chantal